Webinarul dedicat industriei alimentare și rețelelor de supermarket a pus bazele unei colaborări intersectoriale pentru reducerea consumului în exces de zahăr

Al doilea webinar din cadrul Campaniei de comunicare Redu zahărul – alege ce mănânci! dedicat industriei alimentare și rețelelor de supermarket a pus bazele unei colaborări intersectoriale pentru reducerea consumului în exces de zahăr. Cei 65 de participanți ai atelierului de lucru au fost sensibilizați privind impactul consumului în exces de zahăr asupra apariției și dezvoltării bolilor netransmisibile (BNT), fiindu-le prezentate inițiative pentru a contribui la reducerea poverii problemei de sănătate publică.

Potrivit estimărilor, un moldovean consumă de 5 ori mai mult zahăr decât are nevoie organismul pentru sănătate. Consumul în exces de zahăr duce în timp la apariția și dezvoltarea BNT, în special: diabetul zaharat de tip 2, bolile cardiovasculare, hipertensiunea arterială ș.a. care, sunt cauza a 87% din decesele înregistrate în țara noastră. Diabetul zaharat devine o epidemie. În Republica Moldova numărul bolnavilor înregistrați cu diabet este de  peste  110 mii, iar numărul persoanelor cu diabet „latent” este de 2 – 3 ori mai mare.

„Campania de comunicare Redu zahărul – alege ce mănânci! este foarte importantă în sensul sensibilizării populației și a fiecăruia dintre noi ca cetățean și angajat la locul de muncă, responsabil pentru sănătatea proprie și a celor din jur. Ministerul Sănătății și Agenția Națională pentru Sănătatea Publică (ANSP) a inițiat campania, dar numai sectorul de sănătate nu poate elimina problema de sănătate publică provocată de consumul excesiv de zahăr. Implicarea tuturor partenerilor și, în special, a sectorului agricol, a industriei alimentare este nu doar salutară, dar și esențială. Împreună va trebui să revizuim regulamentele tehnice, etichetarea produselor și a celor de tehnologii alimentare pentru reducerea sau înlocuirea zaharului, ca să le ajustăm la cerințele consumatorului modern și a standardelor internaționale”, a punctat Daniela Demișcan, șefa Direcției Politici de sănătate publică și urgențe în sănătatea publică a Ministerului Sănătății.

Potrivit datelor, fiecare al treilea moldovean consumă produse alimentare procesate cu conținut sporit de sare, grăsimi trans și zahăr. Adolescenții mănâncă dulciuri peste media glucozei în sânge (5 mmol/l) la toate vârstele, fără schimbări semnificative de-a lungul anilor. În același timp, zilnic mai puțin de o jumătate (46%) de adolescenți și circa 66,6% din populație consumă mai puțin de 5 porții de fructe și/sau legume din care își pot lua aportul zilnic de zahăr suficient pentru funcționarea normală a organismului.

„Factorul alimentar ocupă locul doi în povara BNT, evaluat prin consumul excesiv de zahăr, sare și grăsimi saturate și grăsimi trans. Informarea populației privind impactul consumului în exces al zahărului va continua pe parcursul următorilor ani. În paralel, la ANSP suntem gata să oferim consultanță agenților economici ca să eliminăm treptat excesul de zahăr din cele mai populare produse. Considerăm că elaborarea unei Foi de parcurs pentru ajustarea cantității de zahăr, taxarea produselor cu exces de zahăr și promovarea produselor cu un conținut  redus de zahăr ar putea fi primul pas pe care îi vom întreprinde în cel mai scurt timp pentru schimbarea de comportament alimentar al populației.”, a declarat Ion Șalaru, directorul-adjunct al ANSP.

„Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) susține acțiunile campaniei de reducere a consumului de zahăr. Considerăm că unele aspecte normative privind etichetarea nutrițională a produselor alimentare ar putea fi modificate, astfel ca acestea să fie conforme cerințelor Legii privind informarea consumatorului cu privire la produsele alimentare.”, a menționat dna Marina Dintiu, Inspectoare principală, din cadrul Direcției Siguranța și calitatea produselor alimentare,  ANSA.

Reprezentanții industriei alimentare și ai supermarketurilor și-au reiterat deschiderea de a participa activ la eliminarea problemei discutate în cadrul atelierului de lucru. Totodată, ei au atenționat asupra problemei licitațiilor publice care în baza politicii „celui mai mic preț” de cele mai dese ori exclud din competiție produsele cu un conținut redus de zahăr, sare și grăsimi trans.

În acest sens, directorul-adjunct al ANSP a susținut nevoia de modificare a legislației privind achizițiile publice în sensul ca să susțină în primul rând calitatea produselor alimentare și a propus elaborarea  propunerilor concrete de modificare a legislației în cadrul platformei consolidate. 

La atelierul de lucru au participat reprezentanți ai mediului academic din sectorul de sănătate cât și din sectorul alimentației publice. Aceștia au convenit asupra nevoii de colaborare în pregătirea și instruirea specialiștilor în nutriție și tehnologii alimentare în baza dovezilor noi de sănătate publică, cercetărilor moderne în tehnologiile alimentare de fabricare a produselor cu zahăr.

„Ca tehnologi în alimentația publică și ca cetățeni recunoaștem problema de sănătate publică și susținem în totalitate acțiunile campaniei și nevoia de reducere a consumului în exces de zahăr. În cadrul Universității Tehnice a Republicii Moldova (UTM) am brevetat tehnologii de alimentație care oferă gustul de dulce și exclud folosirea excesului de zahăr. Facem cercetări în acest domeniu ca să putem oferi soluții industriei autohtone. Ne dorim o colaborare mai strânsă cu sectorul de sănătate publică.”, a punctat Aurica Chirsanova, șefa Departamentului de Alimentație Publică a UTM.

„Cu siguranță împreună putem pune bazele unei colaborări fructuoase pentru promovarea alimentației sănătoase. Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie (USMF) „Nicolae Testemițanu” ar putea contribui la un Ghid pentru industria alimentară care să stipuleze atât partea tehnologică, de etichetare, cât și partea compoziției nutrimentelor produselor procesate alimentare fabricate cu adaos de zahăr.”, a menționat Dr. Alexei Chirlici, conferențiar universitar, Departamentul medicină preventivă a USMF „Nicolae Testemițanu”.

Webinarul dedicat industriei alimentare și rețelelor de supermarket face parte din Campania de comunicare „Redu zahărul - alege ce mănânci!” a ciclului de campanii sociale de comunicare pe nutriție „Alege ce mănânci!”, realizate cu suportul Biroului de cooperare al Elveției în Republica Moldova prin intermediul Proiectului „Viață sănătoasă: reducerea poverii bolilor netransmisibile”. Elveția este unul dintre cei mai mari donatori în domeniul sănătății pentru Republica Moldova.



Categorii de noutăți
    Nu am găsit nimic!